Żyjemy w czasach, w których prawie nieustannie jesteśmy „bombardowani” różnymi informacjami. Cały czas „coś lub ktoś” walczy o naszą uwagę i niejednokrotnie nas rozprasza. Różnego rodzaju powiadomienia w telefonie, wiadomości, informacje, SMS-y, maile, telefony od znajomych i współpracowników. Masa danych, które do nas przychodzą powodują, że coraz ciężej jest utrzymać koncentrację.

Co zatem zrobić, aby utrzymać koncentrację w trakcie wykonywania najważniejszych zadań w pracy?

Pułapka „rozpraszaczy”

Jeżeli masz takie momenty w których faktycznie powinieneś się mocno skoncentrować i poświęcić jakiemuś konkretnemu zadaniu, to należy odciąć się od wszystkich czynników zewnętrznych. Należy wyłączyć powiadomienia w smartfonie. Najlepiej w ogóle wyłączyć telefon komórkowy, albo chociaż transfer danych. Pozamykaj niepotrzebne zakładki przeglądarki internetowej w komputerze.

Skup się na tym konkretnym zadaniu do wykonania i wyeliminuj wszelkie źródła rozproszeń. 

Technika Pomodoro- „life hack” na produktywność

Aby osiągnąć większą efektywność warto poznać “Technikę Pomodoro” i skorzystać, na przykład, z aplikacji “Brain Focus”. To aplikacja, która dzieli czas na bloki 20-25 minutowe. Aplikacja mierzy czas pracy układając je w 20-25 minutowe bloki. Według badań jest to optymalny czas pracy w pełnym skupieniu. Po skończeniu czasu bloku dostajesz powiadomienie, że masz 5 minut przerwy na to żeby na chwilę się oderwać od zadania, wstać od biurka, przewietrzyć się, przejrzeć otrzymane od znajomych memy czy napić się wody.

Przerywając zadanie i odpoczywając zwiększasz swoją efektywność. Po kilku minutach wracasz do pracy z większą ochotą. Jeżeli zatrzymasz się podczas wykonywania zadania to nie dojdziesz do momentu przemęczenia, tylko odpoczniesz i wrócisz do zadania po chwili. Czasem mniej znaczy więcej. Warto zdyscyplinować się żeby się na chwilę zatrzymać, odświeżyć się i wrócić do zadania ze zdwojoną mocą.

Wolniej znaczy szybciej i pułapka multitaskingu

Czasami chcesz zrobić wiele rzeczy na raz. Powstrzymaj się przed tym. Ten robi więcej, kto robi jedną rzecz. Multitasking nie działa. Maksymalnie efektywne skupienie się na jednej rzeczy i robienie jej maksymalnie dobrze, aż do ukończenia zadania, to klucz do sukcesu.

Tutaj warto pamiętać o zasadzie, która niekoniecznie jest intuicyjną, a brzmi ona: “wolniej znaczy szybciej”. Jeżeli chcesz coś zrobić szybko, zrób to wolno. Rób to dokładnie ponieważ to może spowodować, że szybciej “dopniesz” zadanie. Jeżeli będziesz chaotycznie poszukiwał szybszych rozwiązań, denerwował się żeby dane zadanie szybko zakończyć, to możesz uzyskać odwrotny efekt od zamierzonego. Po prostu zwolnij i rób spokojnie swoją pracę a zobaczysz, że szybciej osiągasz swoje cele.

Podsumowując. Jeżeli masz do wykonania ważne zadanie i potrzebujesz skupienia to odetnij się od wszelkich „rozpraszaczy”, zastosuj „Technikę Pomodoro”, skup się na jednym zadaniu i rób je powoli (oczywiście w granicach rozsądku).

Powodzenia!

PS. Więcej o produktywności i efektywności osobistej możesz dowiedzieć się z kursu online: Szybki Kurs Zarządzania Czasem. Sprawdź tylko aktualną cenę i opinie uczestników tutaj.


0 Comments

Leave a Reply